Д-р Ангел Кунчев: Забраната за пушене не се отнася за електронните цигари
Д-р Ангел Кунчев, главен държавен здравен инспектор, директор
на отдел „Надзор на заразните болести” в МЗ, в интервю за Радио "Фокус"
Водещ: От днес влиза в сила пълната забрана за тютюнопушене в закритите обществени места. Тютюнопушенето ще бъде забранено и на прилежащите терени и тротоари на детските ясли, детските градини, училищата, ученическите общежития и площадките за игра. Контролът по изпълнението на законовите изисквания ще се осъществява от регионалните здравни инспекции в страната, които вече трябва да са започнали проверките. Д-р Кунчев, факт ли са вече проверките?
Ангел Кунчев: Да, вчера с наше писмо дадохме указания за някои подробности по изпълнението, тъй като има тънки моменти, в които трябва практиката да е еднаква. Сега, разбира се не на всички места още от 12.00 часа вечерта или тази сутрин екипите тръгват, тъй като има нужда и от подготовка, и от съчетаване на повечето случаи с представители на Министерство на вътрешните работи. Но така или иначе, на нас ни предстои един период от два-три месеца, в който много активно ще проверяваме по тази тема. Общо взето целият състав на здравните инспектори ще бъде ангажиран с това, така че контролът да е видим и ефективен.
Водещ: И тъй като заведенията не работят само в рамките на традиционното работно време на вашите инспектори, в пресата днес се цитира една сума от около 140 000 лева, които ще бъдат необходими за покриване на работата на инспекторите извън традиционното им работно време. Правени ли са тези разчети, колко ще струват тези проверки?
Ангел Кунчев: Разбира се, има и такива разчети. Ние и досега в заведенията сме правили проверки, както в извънработно време – в смисъл след 17.00-17.30 часа, тъй като голяма част от заведенията работят активно след този период така и в почивните дни тъй като по-голямото натоварване е точно в края на седмицата, петък, събота, неделя. Това, разбира се, изисква допълнително заплащане. Сега, точни разчети могат да се направят, само когато се направят графици и видим колко хора ще бъдат ангажирани всеки месец, но разбира се някакъв допълнителен ресурс ще е необходим.
Водещ: Знаете, че има много резерви по отношение на контрола, който ще осъществяват експертите и една от тези резерви се изразява в мнението, че няма механизъм, по който да се налагат глобите. От една страна, вашите експерти нямат право да боравят с личните документи на гражданите, а от друга страна, дори да се стигне до санкциониране, как точно ще се събират тези глоби? Моля да поясните.
Ангел Кунчев: Първо ще изкажа едно мнение, че фокусирането, концентрирането само върху начина на извършване на контрола не е много удачно, тъй като законът има една цел и тя е да осигури чист въздух на хората, които не пушат. Има достатъчно места за пушене и вкъщи, и сред природата, и в парковете, и на улиците. Това не е тотална забрана за пушенето, както често използваме този признак. Това е забрана за пушене в закрити и обществени места. Но както и да е. Така или иначе, и досега контрол има. Само като пример ще ви кажа, че за първото тримесечие на тази година са събрани глоби за над 109 000 лева, така че не може да се каже, че той не може да бъде ефективен. Разбира се, труден е. Особено по отношение на гражданите, нашите здравни инспектори имат право да поискат документите, но нямат право да принудят някой да ги даде, така, както има правата полицията. Затова ние повече се фокусираме върху едноличните търговци и юридическите лица – собственици, управители на тези заведения, тъй като от тях зависи спазването на реда в техния обект.
Водещ: Появи се мнение, вариант, при който собствениците на заведенията ще се опитат да избегнат тази забрана, като не поставят по масите пепелници, но предоставят отговорността за пушенето на своите клиенти с мотива, че това е по-малката глоба, която те ще плащат на практика, но ще прехвърлят отговорността на клиентите.
Ангел Кунчев: Просто няма такъв вариант. Фактът, че се пуши в заведението, отговорността е както на човека, който пуши, така и на персонала, който му е позволил. Вие сте напълно наясно, че отговорник за начина на действие на едно заведение е неговият управител или пък собственик. Ако говорим за някаква друга проява, хулиганска – нали той е човекът, който отговаря, той има охрана в нощните заведения. Така че, при всички случаи, при установяване на пушене, вина има.
Водещ: Очаквате ли да се стигне до пререгистрация на заведения за обществено хранене в клубове, така че да може да се пуши отново?
Ангел Кунчев: Не мисля, защото законът казва, че това е забранено във всички обекти с обществено предназначение и щом хората имат достъп до тях, те са такива. Така че аз предполагам, че животът ще покаже къде са тесните места и разбира се един закон може да бъде усъвършенстван, но трябва да му дадем време, поне до края на годината, да видим как ще се осъществява на практика и до колко е ефективен.
Водещ: Още една догадка, още една възможност, която се коментира в публичното пространство за избягване на закона – това е възможността да се пушат наргилета в заведенията. Казва ли нещо законът по тази тема?
Ангел Кунчев: Говорим за тютюнопушене. Ако тези наргилета не съдържат тютюн и не съдържат тези вредни съставки, срещу които ние се борим, това е възможно. Но тепърва предстои наистина да разглеждаме някои подобни възможности. Аз сега чух, че пък в заведенията се свиват цигари с машинки, с хартийки, в които се слага чай. Малко нещата започват да излизат като на детска игра. Аз разбирам, че интересът точно в този първоначален етап е голям, но мисля, че в края на краищата ние не сме първата страна, която го налага. Напротив, много страни в Европа го направиха. Имаме и добрият пример на Турция, която вече една година спазва много строго този закон и последствията съвсем не са тежки нито за бизнеса, нито за туризма.
Водещ: Печатните издания днес твърдят, че тяхната проверка сред народните представители, които първи трябва на практика да приложат този закон – ще минат на електронни цигари. Това ще бъде ли проблем от гледна точка на този закон?
Ангел Кунчев: Засега няма да бъде. Тази дейност засега не е регулирана в България. Има много различни практики в Европа и ние ги знаем много добре. Има страни, в които електронните цигари са тотално забранени. Има такива, в които изобщо няма регулация към тях. Има и с частични забрани. Очакваме обаче, че може би до няколко месеца или година Европейската комисия ще приеме някакви общи указания и правила и ние ще се съобразим с тях.
Водещ: Очаквате ли допълнителни нормативни документи за прилагане на закона за здравето. Нерядко един новоприет закон се нуждае от допълнителни разпоредби, които да регулират неговото прилагане. Така ли стои и въпросът с този закон?
Ангел Кунчев: Не, в случая няма нужда от никаква допълнителна наредба. Нещата са ясни, още повече, че дори пълната забрана донякъде улеснява контрола, защото е ясно, че на закрити обществени места не може да се пуши. Досега имаше отделни вратички – дали е под 50, дали е над 50, дали е преградено, както трябва, дали работи инсталацията, така че сега нещата сега са много по-категорични и ясни.
Водещ: Казахте, че очаквате законът сам да покаже къде са неговите слаби места, т.е. до една година едва ли ще се наложат корекции, преди да е станало ясно как той работи на практика, така ли?
Ангел Кунчев: До голяма степен, това не е наша функция. Разбира се ние ще имаме впечатления и идеи, но все пак законодателят е този, който решава на базата на обществен дебат. Зависи от това как ще бъдат възприети мерките в обществото.
Водещ: Не можем да подминем и още един въпрос. Той е свързан с възможността за развитие на корупционни практики. Как коментирате тази теза? Според някои експерти в областта този закон ще отвори вратата на корупцията.
Ангел Кунчев: Е защо не я е отворил досега? Ние нямаме случаи на корупционна практика при прилагане на частичната забрана на пушенето. Имайте предвид, че този тип контрол обикновено става на обществени места, с много хора, с много участници. Разбира се, никоя система не може да гарантира 100% липса, но контролът е достатъчно строг, за да не е това масова практика.
Росица АНГЕЛОВА
Водещ: От днес влиза в сила пълната забрана за тютюнопушене в закритите обществени места. Тютюнопушенето ще бъде забранено и на прилежащите терени и тротоари на детските ясли, детските градини, училищата, ученическите общежития и площадките за игра. Контролът по изпълнението на законовите изисквания ще се осъществява от регионалните здравни инспекции в страната, които вече трябва да са започнали проверките. Д-р Кунчев, факт ли са вече проверките?
Ангел Кунчев: Да, вчера с наше писмо дадохме указания за някои подробности по изпълнението, тъй като има тънки моменти, в които трябва практиката да е еднаква. Сега, разбира се не на всички места още от 12.00 часа вечерта или тази сутрин екипите тръгват, тъй като има нужда и от подготовка, и от съчетаване на повечето случаи с представители на Министерство на вътрешните работи. Но така или иначе, на нас ни предстои един период от два-три месеца, в който много активно ще проверяваме по тази тема. Общо взето целият състав на здравните инспектори ще бъде ангажиран с това, така че контролът да е видим и ефективен.
Водещ: И тъй като заведенията не работят само в рамките на традиционното работно време на вашите инспектори, в пресата днес се цитира една сума от около 140 000 лева, които ще бъдат необходими за покриване на работата на инспекторите извън традиционното им работно време. Правени ли са тези разчети, колко ще струват тези проверки?
Ангел Кунчев: Разбира се, има и такива разчети. Ние и досега в заведенията сме правили проверки, както в извънработно време – в смисъл след 17.00-17.30 часа, тъй като голяма част от заведенията работят активно след този период така и в почивните дни тъй като по-голямото натоварване е точно в края на седмицата, петък, събота, неделя. Това, разбира се, изисква допълнително заплащане. Сега, точни разчети могат да се направят, само когато се направят графици и видим колко хора ще бъдат ангажирани всеки месец, но разбира се някакъв допълнителен ресурс ще е необходим.
Водещ: Знаете, че има много резерви по отношение на контрола, който ще осъществяват експертите и една от тези резерви се изразява в мнението, че няма механизъм, по който да се налагат глобите. От една страна, вашите експерти нямат право да боравят с личните документи на гражданите, а от друга страна, дори да се стигне до санкциониране, как точно ще се събират тези глоби? Моля да поясните.
Ангел Кунчев: Първо ще изкажа едно мнение, че фокусирането, концентрирането само върху начина на извършване на контрола не е много удачно, тъй като законът има една цел и тя е да осигури чист въздух на хората, които не пушат. Има достатъчно места за пушене и вкъщи, и сред природата, и в парковете, и на улиците. Това не е тотална забрана за пушенето, както често използваме този признак. Това е забрана за пушене в закрити и обществени места. Но както и да е. Така или иначе, и досега контрол има. Само като пример ще ви кажа, че за първото тримесечие на тази година са събрани глоби за над 109 000 лева, така че не може да се каже, че той не може да бъде ефективен. Разбира се, труден е. Особено по отношение на гражданите, нашите здравни инспектори имат право да поискат документите, но нямат право да принудят някой да ги даде, така, както има правата полицията. Затова ние повече се фокусираме върху едноличните търговци и юридическите лица – собственици, управители на тези заведения, тъй като от тях зависи спазването на реда в техния обект.
Водещ: Появи се мнение, вариант, при който собствениците на заведенията ще се опитат да избегнат тази забрана, като не поставят по масите пепелници, но предоставят отговорността за пушенето на своите клиенти с мотива, че това е по-малката глоба, която те ще плащат на практика, но ще прехвърлят отговорността на клиентите.
Ангел Кунчев: Просто няма такъв вариант. Фактът, че се пуши в заведението, отговорността е както на човека, който пуши, така и на персонала, който му е позволил. Вие сте напълно наясно, че отговорник за начина на действие на едно заведение е неговият управител или пък собственик. Ако говорим за някаква друга проява, хулиганска – нали той е човекът, който отговаря, той има охрана в нощните заведения. Така че, при всички случаи, при установяване на пушене, вина има.
Водещ: Очаквате ли да се стигне до пререгистрация на заведения за обществено хранене в клубове, така че да може да се пуши отново?
Ангел Кунчев: Не мисля, защото законът казва, че това е забранено във всички обекти с обществено предназначение и щом хората имат достъп до тях, те са такива. Така че аз предполагам, че животът ще покаже къде са тесните места и разбира се един закон може да бъде усъвършенстван, но трябва да му дадем време, поне до края на годината, да видим как ще се осъществява на практика и до колко е ефективен.
Водещ: Още една догадка, още една възможност, която се коментира в публичното пространство за избягване на закона – това е възможността да се пушат наргилета в заведенията. Казва ли нещо законът по тази тема?
Ангел Кунчев: Говорим за тютюнопушене. Ако тези наргилета не съдържат тютюн и не съдържат тези вредни съставки, срещу които ние се борим, това е възможно. Но тепърва предстои наистина да разглеждаме някои подобни възможности. Аз сега чух, че пък в заведенията се свиват цигари с машинки, с хартийки, в които се слага чай. Малко нещата започват да излизат като на детска игра. Аз разбирам, че интересът точно в този първоначален етап е голям, но мисля, че в края на краищата ние не сме първата страна, която го налага. Напротив, много страни в Европа го направиха. Имаме и добрият пример на Турция, която вече една година спазва много строго този закон и последствията съвсем не са тежки нито за бизнеса, нито за туризма.
Водещ: Печатните издания днес твърдят, че тяхната проверка сред народните представители, които първи трябва на практика да приложат този закон – ще минат на електронни цигари. Това ще бъде ли проблем от гледна точка на този закон?
Ангел Кунчев: Засега няма да бъде. Тази дейност засега не е регулирана в България. Има много различни практики в Европа и ние ги знаем много добре. Има страни, в които електронните цигари са тотално забранени. Има такива, в които изобщо няма регулация към тях. Има и с частични забрани. Очакваме обаче, че може би до няколко месеца или година Европейската комисия ще приеме някакви общи указания и правила и ние ще се съобразим с тях.
Водещ: Очаквате ли допълнителни нормативни документи за прилагане на закона за здравето. Нерядко един новоприет закон се нуждае от допълнителни разпоредби, които да регулират неговото прилагане. Така ли стои и въпросът с този закон?
Ангел Кунчев: Не, в случая няма нужда от никаква допълнителна наредба. Нещата са ясни, още повече, че дори пълната забрана донякъде улеснява контрола, защото е ясно, че на закрити обществени места не може да се пуши. Досега имаше отделни вратички – дали е под 50, дали е над 50, дали е преградено, както трябва, дали работи инсталацията, така че сега нещата сега са много по-категорични и ясни.
Водещ: Казахте, че очаквате законът сам да покаже къде са неговите слаби места, т.е. до една година едва ли ще се наложат корекции, преди да е станало ясно как той работи на практика, така ли?
Ангел Кунчев: До голяма степен, това не е наша функция. Разбира се ние ще имаме впечатления и идеи, но все пак законодателят е този, който решава на базата на обществен дебат. Зависи от това как ще бъдат възприети мерките в обществото.
Водещ: Не можем да подминем и още един въпрос. Той е свързан с възможността за развитие на корупционни практики. Как коментирате тази теза? Според някои експерти в областта този закон ще отвори вратата на корупцията.
Ангел Кунчев: Е защо не я е отворил досега? Ние нямаме случаи на корупционна практика при прилагане на частичната забрана на пушенето. Имайте предвид, че този тип контрол обикновено става на обществени места, с много хора, с много участници. Разбира се, никоя система не може да гарантира 100% липса, но контролът е достатъчно строг, за да не е това масова практика.
Росица АНГЕЛОВА