Електронна цигара



Електронната цигара е преносимо електрическо устройство, захранвано с батерия, за вдишване на никотин (и други вещества) чрез изпарение. Тя е алтернатива на тютюневите продукти, които се консумират чрез пушене - цигари, пури или лули. Освен никотина, "парата" на тази цигара съдържа различни аромати, сред които и такъв на тютюнев дим, като това се постига без да се използва тютюн, пушек или изгаряне при нейната работа.


Производители

Елементите на всички популярни модели електронни цигари се произвеждат във някоя от множеството фабрики за електронни цигари в Китай. Някои компании пакетират отделните елементи в други държави, включително в Европейския съюз.
Форма

Електронните цигари се предлагат в разнообразни форми - подобни на нормални цигари, пури, лули и по-особени форми, които имат за цел да се възползват от батерии с по-сериозен капацитет. Видовете електронни цигари се определят от размерите им - микро електронни цигари с дължина под 99 мм (например DSE-084 на Sailebao), супер-мини електронни цигари с дължина 100 до 115 мм (DSE-103 на Sailebao, M401, позната и като intellicig Evolution), мини цигари с дължина 116-139 мм (DSE-901, Joye 510, KR-808), и тип "писалка" с дължина над 139 мм (така наречените Pen-style DSE-801 и Joye 302, които могат да се намерят под марките Volcano и Gammuci). Основната причина за разделението на електронните цигари е капацитетът на батерията, който е неизменно свързан с физическите размери на тялото, но и нагряващите елементи се различават значително по обема на пълнителя. Естествено, най-малките цигари са с най-палки пълнители и с по-ниска издръжливост на батериите - до едва няколко часа нормална употреба.

Освен тези познати модели, през 2010 и 2011 година все по-често потребителите избират моделите с по-висок капацитет на батериите и пълнителите - например Joye eGo на Joye Technology и копието vGo, които са с размерите на пура. От началото на 2011 година на пазара се появи и електронната цигара Joye eGo-T със система за непрекъснато подаване на никотинова течност. Тези модели са алтернатива на ръчно изработените от малки компании и отделни потребители модели с големи батерии, издържащи над 12 часа с еднократно зареждане (дори повече с батериите с капацитет над 650 mAh), както и такива, които могат да се зареждат от USB конектор, докато работят.

Наподобяващите пура електронни цигари загубиха своята привлекателност и на пазара се предлагат само остарели модели. Същото се отнася и за електронните лули - при тях изпаряващият елемент е вграден в тялото и се ремонтира трудно.

Устройство

Повечето електронни цигари се състоят от батерия с автоматична или ръчна активация, нагряващ елемент - изпарител (още наричан и атомайзер) и пълнител. При някои модели пълнителят и изпарителят са обединени в едно устройство - така наречените картомайзери (от английските cart и atomizer). Повечето електронни цигари са за многократна употреба и техните части могат да бъдат заменяни и презареждани с никотинова течност. Съществуват и електронни цигари за еднократна употреба.

Пълнители

Стандартните пълнители (мундщуци) на електронните цигари са изградени от пластмасов съд, в който е поставен задържащ течността материал, подобен на вата. Количеството течност, което пълнителя може да събере, определя и времето, през което може да се използва без да се допълва. От 2010 година се предлагат и капачки за директно накапване на никотинова течност ("drip tip"), които представляват пластмасов или метален мундщук, през който никотиновата течност може да се поставя директно върху изпарителя. В началото на 2011 година на пазара се появиха и масови електронни цигари с пълнители тип "резервоар", в които се поставя единствено течност, но засега този вид пълнители се предлагат само с големите модели електронни цигари като Joye eGo-T на Joye Technology.

Изпарители

Нагревателните тела (изпарители, атомайзери) също са с различни форми и размери според модела на електронната цигара, като се различават и според съпротивлението на нагревателя. Изпарителите с ниско съпротивление произвеждат повече пара, но при тях е повишен и разхода на никотинова течност. Размерът не е пряко свързан с количеството пара, но по-големите изпарители могат да се използват с пълнители с по-сериозен капацитет.

Батерии

Батериите на електронните цигари най-често използват литиево-йонна батерия и могат да се зареждат и дозареждат без определени правила. Заводски пакетираните батерии обикновено идват с между 60 и 70% заряд. Най-често срещаните като капацитет батерии са 100 mAh (микро и супер-мини електронните цигари), 180 mAh (мини електронните цигари), 280 mAh (дълги електронни цигари тип "писалка") и над 650 mAh при модификациите на електронните цигари Joye eGo и eGo-T.

Употреба


При електронните цигари с автоматични батерии, когато пушачът вдишва през устройството, вакуумен или звуков сензор засича струята въздух и задейства батерията. По този начин се задейства нагряващия елемент, който изпарява никотиновата течност, съхранена в пълнителя. Автоматичните батерии са податливи на повреди в следствие от протичане на течност върху сензора или поради изпускане на цигарата.

При ръчните модели батерии, потребителят трябва да натисне бутон по време на вдишването, за да активира батерията, съответно и нагряващият елемент, и да се отдели пара. Електронните батерии с ръчна активация предлагат по-добър контрол над употребата на електронна цигара и се повреждат по-трудно от автоматичните.[1]

При повечето модели, в противоположния край на устройството, има светодиод, който светва при вдишване, но при по-големите модели от типа на DSE-905 и Joye eGo този светодиод може да е преместен в бутона за активация или в отделен пръстен в горната част на тялото на батерията.

Зареждане и поддръжка на батериите

Батериите на електронните цигари обикновено са литиево-йонни и най-често са заредени до около 60-70% от капацитета си по време на покупката. Литиево-йонните батерии могат да се зареждат на произволен принцип и не е нужно да се разреждат докрай преди включване в зарядното устройство, нито първоначално да се зареждат в продължение на повече часове[2]. Последното е невъзможно, тъй като зарядните устройства прекъсват цикъла на зареждане при достигане на максималния капацитет. Според характеристиките на електронните цигари батериите издържат около 300 цикъла, но с цел увеличаване на скоростта на зареждане се зареждат с по-висок от необходимото заряден ток, което скъсява живота им. Броят цикли може да се приеме като сбор от зареждания и разреждания, които съставят 100% от капацитета на батерията[3]. Съхранението на батериите на електронните батерии за по-дълго време трябва да става на сухо, хладно място, като предварително трябва да се заредят до поне 60% от капацитета им.

Източник: Уикипедия

Публикуване на коментар

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

По-нова По-стара